Museum ‘t Fiskershúske zoekt voorwerpen van vissenleer

Voor een nieuwe tentoonstelling is museum ’t Fiskershúske in Moddergat op zoek naar voorwerpen van vishuid! Het klinkt glibberig, maar van vishuid wordt al eeuwenlang vissenleer gemaakt; in allerlei soorten en maten. Denk aan voorwerpen als brillenkokers, horlogekasten, bijbels bekleed met roggenleer en boekomslagen van palinghuid of zalmleer. Ook beeldende kunst of andere gebruiksvoorwerpen zijn van harte welkom.

De veelzijdigheid van dit restproduct staat in de tentoonstelling centraal. De tentoonstelling wordt georganiseerd door de organisaties van het Netwerk Zuiderzeecollectie en is als reizende tentoonstelling naast ’t Fiskershúske ook in verschillende andere musea in Nederland te zien zijn.

Heeft u voorwerpen van vishuid of vissenleer die u voor de tentoonstelling in ’t Fiskershúske in bruikleen wilt geven? Dan kunt u tot 28 februari contact opnemen met Museum ’t Fiskershúske via info@museummoddergat.nl of bellen naar 0519 589454. Geef hierbij een beschrijving en een foto van het object, met eventueel het verhaal dat erbij hoort.

De tentoonstelling is te zien in Moddergat in het voorjaar van 2022 en komt tot stand dankzij financiële ondersteuning van diverse fondsen waaronder het Mondriaan Fonds.

Netwerk Zuiderzeecollectie
Het Netwerk Zuiderzeecollectie is een samenwerkingsproject van erfgoedinstellingen uit het gebied van de voormalige Zuiderzee. Het project startte begin 2016 en inmiddels bestaat het netwerk uit 24 instellingen. Er zijn de afgelopen drie jaar succesvolle projecten geweest in de vorm van reizende tentoonstellingen, kennisuitwisseling en digitale samenwerking: www.zuiderzeecollectie.nl.

15 februari 2021